Jakość – fundamenty pojęcia.
Pod pojęciem jakości kryje się masa zagadnień obejmująca różne dziedziny zarówno życia społecznego, jak i ekonomicznego. Istotnym pytaniem, które stawia niniejszy artykuł jest sens i istota oddzielenia wymienionych sfer działalności i oddziaływanie na nie jakości.
Zacznijmy jednak od początku. Definiując jakość powinniśmy pamiętać, że to w gruncie rzeczy szerokie pojęcie, wiążące następujące wyrażenia, zagadnienia:
- standard,
- podstawa,
- istota,
- filozofia,
- model biznesowy,
- sposób prowadzenia działalności, itd.
Takie przedstawienie jakości może prowadzić do bardzo istotnego wniosku. Oddzielanie sfer: ekonomicznej i społecznej nie jest koniecznym, a tym bardziej powinno dążyć się do ich ujednolicenia i stworzenia koncepcji sfery społeczno-ekonomicznej, w którą jakość wkomponowuje się znakomicie. Dlaczego? Otóż stawiając sobie za priorytet utrzymywanie określonego poziomu jakości w codziennym życiu determinujemy także sferę ekonomiczną. Znajduje to swoje odzwierciedlenie zarówno w dokonywanych wyborach przy zakupach dóbr, jak i korzystaniu z określonych usług. Obecnie niestety podstawowym kryterium dokonywania wyborów (jakichkolwiek, także ekonomicznych) jest cena jaką trzeba za nie ponieść. Na pewno istotnymi czynnikami są także wygląd zewnętrzny, opinia fachowców, znajomych itd. Na szarym końcu (lub w najlepszym przypadku zaraz po cenie) jest jakość. Czy to dobrze? Na pewno nie najlepiej. Podejście takie ma swoje korzenie w sferze ekonomicznej. Rozwarstwienie społeczeństwa (podział bogaci, biedni, klasa średnia, itd.) niekorzystnie wpływa na ustalenie pewnych priorytetów dokonywanych wyborów. Oczywistym faktem jest, iż osoba o średnich zarobkach (dochodzie na osobę) będzie kierować się ceną danego produktu czy usługi, a w dalszej kolejności być może jakością. Jednak rzeczą niezaprzeczalną jest fakt, iż jakość kosztuje. To często koszty badań, testów, opinii fachowców, atestów, certyfikatów itd. Sztuką teraz jest sprzedać jakość swoich produktów za nieco wyższą cenę. Jak to zrobić? Nie ma chyba idealnego sposobu, choć niektórzy znaleźli dobre metody (o nich trochę szerzej w następnych publikacjach).
Przytoczone „synonimy” pojęcia jakości nie są przypadkowe. Obecnie wiele firm charakteryzuje się mianem nowoczesnego podejścia do biznesu. To na etapie budowy przedsiębiorstwa zdano sobie sprawę, iż za kilkanaście lat (może wcześniej) jedyną cechą różnicującą produkty z jednej branży będzie właśnie jakość. Wdrażanie standardów, określenie jakości filozofią postępowania, czy modelem biznesowym właśnie ma za zadanie w długim okresie wykorzystać czynnik różnicujący. Wraz z efektem bogacenia się społeczeństwa (a w długim okresie prawie zrównania poziomu dochodów – oczywiście podział zostanie, jednak będzie mniej wyrazisty) jakość stanie się podstawą każdego biznesu. Warto byłoby zacząć myśleć już o tym teraz, bo później może być, a raczej na pewno będzie trudniej wzmocnić swoją pozycję rynkową.
Jack
A member of TQMgroup
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz